Vem bär skulden när litiumbatterier ”exploderar”?

Så gott som alla människor i världen kommer dagligen i kontakt med litiumbatterier.

Ta upp en mobiltelefon, sätt på laptopen, kör en elbil, eller använd en skruvdragare. I alla dessa fall är chansen stor att du har ett eller flera litiumbatterier tillräckligt nära kroppen för att ett fel skall bli farligt.

I det här fallet skall vi prata e-cigaretter

Litium-batterier har två saker man önskar av dem: Dels vill man att de skall hålla länge, dels att de skall kunna leverera mycket ström.
Tyvärr står de två önskemålen mot varandra, för de batterier som kan leverera mycket ström håller sällan länge och vice versa. Så om någon påstår att de säljer ett batteri som håller länge och klarar fantastiska effekter, så är det dags att bli skeptisk.

Om du försöker plocka ut mer ström än batteriet är gjort för, så blir det snabbt väldigt varmt. Värmen skadar faktiskt batteriet genom att resistansen i batteriet förändras, så att det undan för undan förlorar kapacitet och maxeffekt. Plockar du ut mycket mer ström än batteriet är gjort för, så blir det så varmt att det blir farligt. I extremfall, så uppstår ett så kallat termiskt rusningstillstånd, en självförstärkande upphettning. Det kan ge smått katastrofala följder.

Riskerna skall inte överdrivas. Dels använder vejpare nästan uteslutande batterier av så kallad IMR-typ (el INR, hybrider och dylikt, inte ICR), vilket är ”säker” kemi. Vad det betyder är att om man märker att det blir hett, så har man allt mellan 15 sekunder och upp till en minut att se till att e-ciggen hamnar i det tomma badkaret, på uppfarten, betongbalkongen, eller någon annanstans där skadan blir begränsad. Att ha en pulver eller saltsläckare till hands skadar inte, men det viktigaste är att du inte längre håller i den.

Problemet med maxeffekten och hur lätt man kan överlasta den

Det första problemet är batterierna. Många av dagens 18650 batterier, den vanligaste typen, är direkt felmärkta och anger möjliga strömstyrkor som inte har med verkligheten att göra. Ett litiumbatteri kan lämna ifrån sig mer ström än det egentligen tål, under en begränsad tid. Tyvärr anger många oseriösa leverantörer den strömstyrka batteriet klarar under några sekunder, istället för vad den klarar kontinuerligt. Om man litar på siffrorna, så kör man utan marginaler, som att köra en motor med lustgas. Det går fort, men man riskerar motorhaveri.

Verkliga strömstyrkor som går att få ur batterier är som mest 20-30A kontinuerligt. Antalet batterier som klarar 30A är begränsat: LG HB2/4/6 på 1500mAh och möjligen Sony VTC4 med 2100mAh. Det finns många som klarar 20A. Det finns också många som inte gör det, men som säljs som om de klarade mer än 30A. Då handlar det överlag om så kallade rewraps. En rewrap är ett batteri som oftast är köpt från någon av de stora: Samsung, Sony, LG. Ofta är det andrasortering. ”Tillverkaren” sätter sin egen krympplast med varumärke och fantasisiffror runt batteriet och sen går det till försäljning. Intet ont anande vejpare köper andrasorteringsbatterier istället för original, ofta till högre pris och får ett batteri som originaltillverkaren ratade. Jag kan tycka att de stora borde vara lite noggrannare med vilka de säljer till, men de säljer via mellanhänder så de har inte den kontrollen.

Det andra problemet är självutnämnda experter som kör, eller säljer mekaniska mods. I princip är det ett metallrör med kontakter, strömbrytare och en gänga för förångaren. Sen säger de att man visst kan bygga med riktigt låga resistenser, ner till 0.1 eller till och med under 0.1Ω, så att man får mer effekt och mer ånga. Vid 0.1Ω drar ett sådant bygge som max 42 ampere ur batteriet, vilket är 12A mer än de bästa batterierna klarar kontinuerligt. Ännu värre är de tillfällen då mods med flera batterier fått en uppsättning som inte är av samma modell, märke och ålder. Då uppstår obalans mellan batterierna och de lastas olika.

De nybörjare som utnämnt sig själva till experter och absolut skall köra hardcore är ofta farliga för sig själva och sin omgivning. Ofta är det tyvärr unga vuxna det är fråga om, folk som ännu har kvar tonårens tendens att se sig själva som odödliga.

Notering: Det finns ”super-sub-ohm”-vejpare som har en gedigen kunskap om vad de håller på med och ändå bygger väldigt lågt. De är medvetna om riskerna, vet vilka varningssignaler man inte skall nonchalera och vad man skall göra om något går fel. De har också bra koll på hur långa pulser de kan köra med vilka batterier, laddar ofta, köper nya batterier ofta etcetera. Jag kan tycka att beteendet är dumdristigt, men vuxna människor har rätt att ta kalkylerade risker om de är medvetna om de potentiella konsekvenserna.

Alla som inte orkar bemöda sig om att ta reda på vad batterisäkerhet innebär, bör skaffa sig en reglerad mod med max 30-60W per batteri. Då är riskerna långt mindre.

Batterier havererar sällan på egen hand

Vi använder miljontals 18650 i världen. En Tesla har runt 7000 stycken i chassit. Större laptops har 6-8 stycken. De havererar nästan aldrig utan provokation. De är å andra sidan som sociopatiska galningar, som plötsligt kan få totalt bryt om de provoceras en gång för mycket. Ändå är allvarliga olyckor så ovanliga att de blir stora rubriker. Så länge man inte överlastar dem, inte överladdar dem eller använder för stark laddström, så är de säkra. Om man dessutom är vaken på temperatur och noterar omedelbart att de pyser, så skall man inte behöva råka ut för en katastrof.

På tal om överladdning och stark laddström, så är det det vanligaste sätt som cigalikes från tobaksbolagen, eller vape-pennor går åt fanders. Istället för att sätta dem i datorn, så sätter man dem i iPad-laddaren, så att de får åtta gånger mer ström än de skall ha. Det går ju fortare, så det måste vara bättre…

En 18650 i mer avancerade e-cigg behöver behandlas med respekt, det är ett litet batteri stort som en halv treo-tub, som kan leverera upp till hundra watt som mest. Det säger sig självt att den sortens kraft inte är något att behandla nonchalant.

 

Tillägg: Insåg att det är smart att lägga till en länk till någon som tagit tag i effektproblemet strukturerat. På e-cigarette-forum.com, troligen världens största e-ciggforum, så finns användaren Mooch som har rätt utrustning och kunskaper för att testa och mäta korrekt. Han har skapat en lista över de tester han gjort, som är väl värd att läsa.

Marcus FridholmSkrivet av:

Webbutvecklare bosatt i Göteborg. Slutade med tobaksrök i juni 2015, efter 35 år med cigaretter.

Senaste artiklar

Senaste kommentarer